کد مطلب:5545 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

شعار و عمل عناصر دولت نبوی
سیره و منش پیامبرصلی الله علیه وآله، در اعماق روح كارگزاران حكومت اسلامی به شدت تأثیر مثبت گذارده بود و هرگز آنان در مسیر منفعت طلبی و خیانت قرار نمی گرفتند. سوء استفاده از عنوان و برگرفتن «رانت» در عملكرد آنان ممنوع، حرام و تجاوز به حقوق و حریم دیگران تلقی می شد.

عبدالله بن رواحه یك عنصر جاهلی بوده، چنان منقلب شده و به درجه ای از تعالی اخلاقی رفته بود كه رفتارش به عنوان یك مأمور و كارمند دولت می تواند سرمشق نیك همه جهانیان تا بازپسین دوره تاریخ باشد، مأمور شده بود از اهالی خیبر مالیات بردرآمد بگیرد و برای این كار می بایست محصولات و عوائد كشاورزی آنان را بسنجد تا از روی آن مبلغ مالیان معلوم شود.

این درآمد معمولاً میان فقیران و مستحقان همان منطقه تقسیم می شد. وقتی به آن جا رفت، یهود خیبر به رسم همیشگی از پی تطمیع او برآمده، رشوه ای عرضه كردند كه از جواهرات زنانشان بود و گفتند: این را از ما بستان و در برابر، در هنگام ارزیابی محصول، چشم از مقداری فروبند.

بی درنگ رشوه را پس زد و عمل آن ها را تقبیح كرده و گفت: گرچه شما اهالی خیبر پیش من از هر كسی منفورترید، امّا این باعث نمی شود كه در كار اخذ مالیات بر شما ستم یا اجحاف كنم. ضمناً هرگز حق عموم را به خاطر رشوه ای پایمال نخواهم كرد. رشوه ای كه پیش كش كرده اید حرام است و گرفتنش حرام خوارگی و ما حرام خواره نیستیم.

یهود كه از رفتار عادلانه بی سابقه و بی مانندش در شگفت شده بودند، از سر شیفتگی و شادمانی فریاد برآوردند كه «این» شالوده استواری آسمان ها و زمین است [1] .

آری! این گونه سیره پیامبرصلی الله علیه وآله در حكومتش و در میان كارگزارانش، جاری و ساری بود.


[1] انقلاب تكاملي اسلام، جلال الدين فارسي، ص140.